donderdag 15 december 2011

Eenzame kerst.


                                                                 Christiene.©

                                                        Eenzame kerst.

                                              Hij loopt naar het raam,
                                              sneeuwvlokjes dwarellen naar benee.
                                              Hij gaat zitten in zijn stoel,
                                              denkt aan vroeger aan zijn vrouw
                                              en kinderen hoe het was die kerst,
                                              zijn gedachten zijn niet van nu,
                                              ziet zijn vrouw en kinderen
                                              bij het optuigen van de boom.

                                              Hoort ook kinder stemmen
                                              hij voelt zich alleen.
                                              Zijn vrouw is lang geleden overleden.
                                              De kinderen vlogen uit
                                              en zijn hun oude vader vergeten.
                                              Elk jaar weer die kerst,
                                              gedachten niet van nu maar van toen.

                                               Buiten spelen kinderen in de sneeuw,
                                               hij zit te mijmeren in zijn stoel.
                                               Kinder stemmen joelen
                                               het klinkt het zelfde als toen.
                                               Zouden ze dan toch nog komen,
                                               hij heeft toch nog hoop
                                               tegen beter weten in.
                                               Nog even dan is het kerst.
                                               Vader is alleen.

                                                       Christiene Düthler ©


12 opmerkingen:

  1. wat een droevig gedichtje, christiene.

    en dan te bedenken dat er heel wat mensen eenzaam en alleen zijn.
    niet alleen met kerst .. :-((

    heel mooi van jou om dat onder de aandacht te brengen!

    je schilderijtje is weer top! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je brengt het goed onder de aandacht.
    Er zijn veel mensen alleen de komende feestdagen en niet alleen dan.
    Ze zitten net als op jou schilderijtje en in het gedicht alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. *zucht*
    Hier wordt ik helemaal stil van, de rillingen lopen me over de rug... Ontzettend knap dit logje lieve Christiene!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel ontroerend , triest ook ... ben er even stil van

    BeantwoordenVerwijderen
  5. eenzaamheid onder oude mensen is zó groot christiene,
    je hart bloedt als je daar aan denkt,

    en de commercie doet er een schepje bovenop hé..

    je schilderij is een plaatje maar ik moet er ook bijna van huilen omdat het me zó diep raakt,

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Triest, heel triest ,Het ergste is dat er zovelen eenzaam zijn.
    lieve groetjes ,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dit verdrietig, Christiene. En weet je dat er echt zoveel ouderen alleen zitten met deze dagen.
    Daarom nemen wij ons altijd voor om juist deze dagen extra naar onze oudjes in het verzorgingshuis te gaan.
    Fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja kerst is lang niet voor iedereen fijn.
    Eeerlihjk gezegd ben ik ook altijd blij als het voorbij is hoor....het is allemaal zo opgeklopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Christiene,

    Wat een mooi en tevens droevig gedicht.
    En wat goed dat je ook deze kant van Kerstdagen laat zien.

    Ik vind dat je het zo treffend hoe je het hebt verwoord met deze oude eenzame man in zijn stoel...met het gedicht erbij.

    De Kerstgedachte is voor mij alle dagen van het jaar van toepassing..en niet alleen die twee Kerstdagen...
    Ik wil alle dagen vrede en als ik het kan zou ik mensen die me lief zijn altijd een presentje of kaartje willen geven.

    Wil je alle liefs wensen,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Christiene

    Kerst....vele eenzame mensen,iedereen kent er wel een paar.
    Voor velen is dit een moeilijke periode.
    Ik wens je fijne daen en een goed en creatief 2012 toe.
    P.S. Je blog ziet er mooi en fris uit.
    Groetjes,Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Christiene,

    Ik verwaarloos je een beetje en dat moet niet gebeuren, want ik vind je een bijzonder mens!
    Jouw berichten op mijn weblog toveren altijd weer een glimlach op mijn gezicht, een gevoel van warmte...

    Liefs siergrasje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goede morgen lieve Christiene! Eventjes je vraag beantwoorden: nee, jammer genoeg kan je daar niet binnen in de Einsteintoren. Ze geven wel rondleidingen, maar dat moet je op voorhand aanvragen...
    Fijne dag meid, boordevol licht als het even kan!

    BeantwoordenVerwijderen