Totaal aantal pageviews

vrijdag 16 november 2012

Een dorps school.....6


                                                           Christiene Düthler©

                                                           Een dorps school.

De weken draaiden door het gaat goed met jufrouw Dea en haar kinderen.En ook in het dorp was zij graag gezien,ook de mannen zien wel iets in jufrouw Dea en fluiten haar na.Het is woensdag en de juf vraagt,wie gaat er van middag met met mij mee naar de markt,de vingers gaan de lucht in,Greetje jij was het eerst jij mag mee ,smiddags gaat juf Dea haar halen en Greetje staat al klaar,ze mag bij juf achter op de fiets en daar gaan ze.De juf ziet er mooi uit,ze heeft een blauwe jurk aan met wijde stroken, door de wind wapert de lange rok langs Greetje haar gezicht,onderweg word juf na geroepen.Greetje is trots op haar nieuwe juf en dat ze mee mag.Juf Dea zet haar fiets neer en lopen samen op de  markt tussen de kramen van groenten, fruit en stoffen, juf koopt wat fruit en geeft Greetje een mooie rode appel,ze kletst een beetje met Greetje en zegt eigenlijk niks nodig te hebben.maar vind het leuk om over de markt te lopen.Ze komen bij de bloemen kraam welke bloemen vind jij mooi,Greetje weet het niet  ze vind alle bloemen mooi,maar dan ziet ze zonnebloemen en zegt,die vind ik echt mooi.Juf Dea roept mag ik een bos zonnebloemen en pakt ze aan.En dan heeft een anderen koopman haar in het viezier en roept, dag schoonheid als je op mijn knie komt zitten zijn deze bloemen voor jou,dat laat juf Dea zich geen twee keer zeggen,hier Greetje hou even de zonnebloemen vast, en loopt naar de jonge man toe en gaat op zijn knie zitten,hij kijkt haar aan en zegt,een klein kusje kan er zeker wel van af,oké zegt juf Dea en geeft hem een zoen op zijn wang.Hij knipoogt naar Greetje of hij wil zeggen dat is mij toch maar mooi gelukt.Greetje staat met open mond te kijken,de jongen pakt een mooie bos bloemen en zegt kom nog eens langs.Daar staat Greetje van te kijken dat had ze niet verwacht van haar juf.Ze gaan weer naar huis, niet veel later staan ze voor Greetjes huis.Haar moeder staat al voor de deur en vraagt,hebt u even tijd voor een kopje thee,wat denk je Greetje zal ik dat doen? ja gezellig zegt Greetje, geef de zonnebloemen maar aan je moeder zegt juf.En zo zit jufrouw Dea onverwachts bij Greetje en haar moeder op de thee.Greetje verteld van juf op de markt met de markt koopman en de bloemen en de kus,Greetje heeft er geen erg in dat ze dat beter niet had kunnen vertellen.Ze gaat buiten spelen en dan gaat het gesprek over school en de slechte leer prestaties van de kinderen,juf Dea zegt ik heb in een heel korte tijd  veel gezien dit gaat niet meer goed komen,ja zegt moeder wij wachten het nog even af, anders gaan ze naar een andere school in de stad.Juf Dea moet nu gaan maar ze komt zeker nog een keertje terug en kopje thee drinken.Tot zien ziens en bedankt voor de mooie zonnebloemen.Er gaat een half jaar over heen,aan juf Dea heeft het niet gelegen,maar het school bestuur heeft besloten dat het zo niet kan door gaan in het belang van de kinderen word  de school gesloten,de kinderen moeten nu naar de stad op school,waar voor elke klas een meester of jufrouw staat.De laatste dag,alle kinderen zijn verdrietig en nemen afscheid van de meester en jufrouw.Vooral de kinderen van juf Dea valt het zwaar, ze hebben hun Juf in het hart gesloten.Juf Dea zegt in tranen ik zal jullie nooit vergeten.

                                                         Christiene Düthler©.
Einde van dit verhaal.

23 opmerkingen:

klaproos zei

ach gossie christiene,
jawel ik zou haar ook missen een juf naar mijn hart,

mooi verhaal christiene

xxx

Marjolijn. zei

Ja dat kan natuurlijk ook.
Jammer dat het zo af moest lopen.
Maar voor de kinderen uiteindelijk wel de beste oplossing, willen ze toch goed schoolprestaties krijgen.

Mooi verhaal meis.
Fijn weekend.

Rita zei

Hallo hallo Lieve Christien...oooohhhh wat heb ik heerlijk genoten van je schoolklasje...geweldig hoe je dit doet.
mamamia van in de kast naar het venstervogletje ha ha het kruisgaatje.
de arme juf met het marktkussie.
nou ja genoeg om na te genieten.
Meid dankjewel heel veel lieve zongroetjes ..dag daggie

Joris... zei

Hallo Christiene,
Ja het gebeurt bijna elk schooljaar, dat kleinere scholen hun deuren noodgedwongen dienen te sluiten, wegens geldgebrek. Natuurlijk is dat pijnlijk voor de kinderen, hun vertrouwde meester of juffrouw te moeten verlaten. Een treurig slot van jouw verhaal, maar de tekening maakt veel goed. Nog een prettig weekend.

fotorantje zei

jammer maar wel beter voor de kinderen, elk jaar z'n eigen klas

mooi verhaal was het Christiene

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat een droevig einde, christiene!

zo'n intiem dorpsschooltje kan niet tippen aan zo'n grote school in de stad!
zeker niet met zo'n lieve juf erbij!

je tekening is superromantisch en lief, christiene! :-))

fijn weekend,

Diana Drent zei

Wat jammer dat het schooltje is gesloten vooral nu ze juffrouw Dea er bij hadden gekregen.

Een erg leuk verhaal Christiene, ik heb ervan genoten.

gerdaYD zei

Prachtig dit verhaal van jou... maar dit is eigenlijk geen verhaal, edoch een héél boek geworden! Bedankt lieve Christiene, jij weet me steeds weer eventjes op te tillen en mee te nemen naar jouw verbeeldingswereld!
Fijn weekend meid...

pascale zei

jammer maar helaas dit gebeurt meestal met kleinere dorpsschooltjes :(

Joris... zei

Hallo Christiene,
Ha zo doe jij dat. Eerst de pen ter hand nemen en dan zorgen voor een bijpassende illustratie. Handig bekeken, natuurlijk, maar je kan het jezelf op die manier wel erg moeilijk maken. Toch genieten we altijd weer van een momentje van rust hier, door naar de plaatjes te kijken en je verhalen te lezen. Een prettige zondag gewenst...

yvonne zei

Ik liep wat achter met je verhalen te lezen, Christiene, maar het waren weer pareltjes! Voor de kindertjes is het natuurlijk jammer dat het zo is gelopen, maar het is ook goed voor ze als ze beter onderwijs krijgen. Maar dat beseffen ze helaas pas vele jaren later.
Weer mooie schilderijen erbij!!

Ria zei

Mooi Christiene,Ik herinner me nog dat mijn zoon op de eerste en tweede klas een juffrouw had en oh wat heeft hij later een heimwee gehad toen hij een strenge meester er voor terugkreeg.
Leuk om te lezen en te zien Christien.
lieve groetjes,Ria

Annet zei

Fijne tekening of schilderij...
Heb me al suf gelezen vandaag...

Mooie ZONdag Christiene...

Hartje van Annet

gerdaYD zei

Superfijne zondag gewenst lieve Christiene!

Lutje zei

het lijkt wel een film als ik, zo verder lees.....ongelooflijk

A van de Aa zei

Genoten van je dorpse school reeks.
Treurig eind, helaas voor veel dorpjes een realiteit.

Novelle zei

leuk geschreven feuilleton en de tekeningen erbij zijn authentiek mooi zeg.
Ik heb er van genoten hoor.

Kay zei

Ach wat een beklemmend einde,
er spreekt zoveel gevoel in.
Net als een bloemetje zoveel zeggen kan.
Knap geschreven Christiene,
en geschilderd.

Komt er nog een vervolg?
Want ik vraag mij af waar de Sjefkes, Greetjes, Jannekes en Miekes nu naartoe moeten?

Liefs ♥

Aritha Vermeulen zei

Zielig einde.

Ik geef je een Award door ( zie mijn blog) Je mag hem gerust afwijzen of de gatallen aanpassen. Maar je hebt hem echt verdiend met je mooie schilderijen en plaatjes.

Marlou zei

Hai Christiene,

wat een triest einde!
De kinderen hadden er juist veel van kunnen leren.
Allemaal jaloezie van de ouders: dat zij zo stijf zijn en niks durven...

Groetjes van Marlou

.

gerdaYD zei

Goede morgen lieve Christiene en ik hoop dat ook deze dag voor jou boordevol kleur zal zitten!

Lutje zei

sommige mensen sluit je in je hart en vergeet je nooit...

Sandra zei

Children at school are amazing and so is the story!!