woensdag 20 september 2017

Een dorpsschool 5


                                                  Christiene Düthler©


De laatste middag samen probeerde de meester er toch een gezellige middag van te maken,hij kon prachtig voor lezen,dit is het moment waar ze echt naar hem luisteren,halverwegen de middag gaat de meester op zijn kruk voor de klas zitten en het word muisstil.De meester gaat voor lezen en de kinderen dwalen af en kijken naar buiten en zien een volgeltje dat naar binnen  kijkt.Het lijkt wel of het vogeltje mee zit te luisteren naar het verhaal en blijft zitten.Weer vooruit kijkend naar de meester op zijn kruk,beginnen een paar kinderen te grinneken en het geluid word steeds luider.De meester stopt even met zijn verhaal en kijkt de klas in om te kijken wat er te lachen valt.De meester gaat weer verder,de kinderen kijken elkaar aan,lachen gieren brullen nu is echt de maat vol hij schreeuwt ,en hij vervolgt nog eenmaal zijn verhaal.Hij beweegt zich op zijn kruk met zijn benen uit elkaar,het vogeltje kijkt nog steeds naar binnen,maar de meester ziet hem niet,het is onrustig in de klas, de meester draait op zijn kruk, en nu zien ze het allemaal de meester heeft een gaatje in zijn broek precies tussen zijn benen.De kinderen schudden van het lachen er is geen houden meer aan,lachen gieren brullen.De meester schiet als een raket van zij kruk en schreeuwt en heeft  inmiddels een hoofd als een biet,hij pakt een stapel schriften en gooit  die  met geweld op de oud houtenvloer dat dreunt  nog
even na.Het vogeltje dat aldoor naar binnen heeft zitten kijken is zo geschrokken dat het weg gevlogen is,de kinderen komen echt niet meer bij.Het voor lezen konden nu wel vergeten, en de meester heeft geen vogeltje gezien,laat staan het gaatje in zijn broek.Het is tijd,de kinderen gaan naar huis.De laatste dag is toch anders verlopen dan gedacht.De meester slaakt een zucht, maandag word alles anders

                                         Christiene Düthler©




                                                              Christiene Düthler©


Jaren vijftig
verhaal 
word vervolgd




                                     

21 opmerkingen:

  1. hoog tijd dat de klas opgesplitst wordt, de meester is duidelijk overwerkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja,zoiets is inderdaad lachen gieren en brullen.
    En het vogeltje dacht : wegwezen hier.
    Weer erg leuk,Christiene.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lief en gelukkig een tikkie ondeugend :)

    Lieve groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meester is hard toe aan een paar vrije dagen...!!
    Mooie herfsttijd meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, de meester heeft maandag een andere broek aan (hopelijk)
    Dit is weer zeer leuk geschreven, ik zie het al zo voor me!
    Eén @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede morgen Christiene.
    Je zou dit mooi vervolgverhaal in boekvorm moeten uitbrengen, ik denk dat het veel succes zou kennen! Doén!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahahaha ik zie het voor me, vogeltje zoekt het vogeltje.
    Leuk vervolg Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met veel bewondering lees ik nu het vijfde deel van deze reportage. Naast een prachtige verwoording vind ik de daarbij horende illustraties van jouw hand ook beeldig. Heel mooi samengesteld. Ik kijk uit naar het zesde deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nou, dat is me wel een dagje voor meester geweest, haha, eerst een vogeltje en dan een gaatje in de broek. Hilarisch voor de kinderen.
    Laat die juf maar snel komen, de meester kan er echt niet meer tegen.
    Mooie tekening, zie het helemaal voor me met dat vogeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik wens je een fijne vrijdag en voor straks een heel leuk weekend
    Eén @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als ik jouw verhalen lees is het alsof ik erbij ben Christiene.........

    BeantwoordenVerwijderen
  12. je zal maar de meester zijn

    leuk beschreven Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig schilderijtje van dat vogeltje aan het raam! De meesters hebben het toch niet makkelijk he ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Süße Zeichnungen, ganz voller Leben! Das ist das Schul-Leben, wie ich es exakt aus meiner Schulzeit als Schülerin kenne. Die Lehrer hatten es damals auch nicht immer leicht! :)

    Sweet drawings, full of life! This is the daily life in the schools, exact how I know it from my time when I was a pupil. The teachers did not have always an easy time! :)

    Many greetings from Dori to Christiene

    Viele Grüße vom Bayerischen Wald in die schönen Niederlande

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede morgen Christiene en een heel fijn weekend gewenst!
    Ga je maandag verder met het vervolg op dit mooie verhaal? Ik hoop het!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ;-) Was er bijna nog 'n vogeltje weggevlogen!
    Heel mooi weergegeven Christien, ik geniet van je verhalen!

    Liefs,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik moest wel om lachen je verhaal. Mooie geschreven Christine.
    Je tekening heb je heel mooi gedaan. Vogeltje schattig om te zien. Heel mooi gedaan. Fijne zondag.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi,Christine,
    Such a sweet painting, Christine. I like the heart warming class room.
    Have a nice day!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Christiene,

    weer een verhaaltje van jouw hand.
    Wat een grappige school herinneringen.
    Ik denk, dat ik toch tegen de meester gezegd zou hebben dat hij een gaatje in zijn broek had...

    Nu ga ik me klaarmaken voor het afscheid van Paula...
    Inzingen en een mooi kleedje aantrekken...

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  20. de schoolmeester : herkenbaar en mooi raam!

    BeantwoordenVerwijderen