vrijdag 18 augustus 2017

Kipje


                         Christiene Düthler©


Een kipje,

Tineke woonde tussen de boerderijen in een dorpsstraat met, op zijn tijd, boeren lucht. Er waren wat winkels,
een kruidenier, een bakker en een slagerij. Zij deed vaak boodschapjes voor haar mama. Aan de overkant van haar huis was een boerderij, daar ging ze ook wel eitjes en melk halen en dan natuurlijk naar de dieren kijken.
De paarden en de koeien in de wei en op het erf de kippen en ganzen en een hond Pluto, die waakte bij en om de boerderij. Een keer in de week kwam de kruidenier aan huis met zijn bakfiets, dan belde hij aan en had een grote draagmand met boodschappen aan zijn arm. In de mand zat van alles: koffie, thee, snoepjes en koekjes. En altijd een verrassing er bij leuk voor de kinderen.
Tineke zorgde dat ze altijd bij de deur was als hij kwam, hij schreef de bestelling op een briefje en een week later werd het dan bezorgd met de bakfiets. Ook de melkboer kwam aan huis en ging achterom en hij had een melkbus en een maatkan  bij zich en zo kreeg je iedere dag verse melk. Maar zo waren er ook boodschapjes die minder leuk waren, dan zei mama: wil jij een boodschapje doen voor mij? Het was niet zo ver van haar huis af. Een klein boerderijtje met van binnen alles nog in de oude staat, de tegels, een pomp in de keuken en een bedstee in de kamer. Tineke hoefde niet binnen te zijn. Ze werd op pad gestuurd of ze een kipje wilde halen en kreeg een boodschappennetje mee. En daar ging ze, met lood in haar schoenen.
Ze zag Francien al staan, met een sigaret tussen haar de lippen, voor haar was het de gewoonste zaak. Ze zei: "zo meisje, ben je boodschappen aan het doen, wat zal het zijn?" Het hoge woord kwam er uit: "Ik kom een kipje halen".
"Loop maar even mee dan zal ik een mooi kipje uitzoeken". Ze lopen een stukje de verwilderde tuin in en als ze aan het eind van het pad  zijn, komen ze bij een hek werk, Francien gaat als eerste er door en dan komt Tineke er achter aan. Francien sluit het hek en dan komen ze bij de kippenschuur. Francien maakt de deur open en laat Tineke binnen. Zo veel kippen had ze nog nooit gezien, horen en zien vergaat! Francien kijkt een keer Tineke haar kant in en begint in het rond te graaien, de kippen vliegen in het rond en rennen voor hun leven. Tineke blijft bedremmeld staan bij de deur, stof en veren vliegen door de lucht. Ja hoor, ze heeft er een te pakken. "Kom meidje we hebben een mooi kippetje".
Ze lopen het tuinpad terug richting erf en terug bij de achterdeur ziet het er allemaal  nog vredig uit, maar dat is van korte duur. Er staat een reuze boomstronk, de hakbijl ligt er boven op. Met een hand legt ze het kipje er boven op en met de andere hand zwaait ze met de bijl door de lucht. En met een flinke klap op het nekje, was het gebeurd met het kipje, het kopje lag er naast. Francien pakt het kipje op, ze loopt even naar binnen en komt terug met een krant, pakt het kipje in de krant en zegt "Zo meidje, jullie eten vanavond kip". Ze doet het kipje in het netje en daar gaat Tineke, hevig ontdaan.
Een ding weet ze nu zeker, als mama een kipje wil dan gaat ze het zelf maar halen. Tineke loopt als in trance, ze houdt het netje ver van zicht af. En daar gaat ze met het kipje zonder kopje. Francien roept nog doe mama de groeten maar Tineke hoort niks meer.

Christiene Düthler©

jaren vijftig.

26 opmerkingen:

  1. Het was een zeer zielig verhaal, maar ik herkende er toch wat uit van mijn jeugd. Al hoefde ik dan geen kipje te halen maar verse melk van de koe. Kan goed begrijpen dat Francien ontdaan was. Zou ik ook wezen. Is helemaal niet leuk als klein kind om zo een kip te zien slachten. Maar ja zo ging het wel vroeger. Mooie verhaal al was het erg triest. Kleine opmerking heb ik nog wel. Mis wat punten na een regel en dat las een beetje moeilijk, maar verder heel mooi verhaal uit die oude tijd. (is goedbedoeld hoor) Je schilderij was ook erg mooi gemaakt. Groetjes Tine en kijk al uit naar je volgende schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi schilderij en verhaal waar er mijmeringen terug naar boven komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arme Tineke... Ik voel met haar mee.
    Mooi verteld Christiene en een passend schilderijtje erbij.
    Liefs,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Geschichte aus der früheren Zeit hast du sehr gut widergegeben!
    Das Bild ist wunderschön dazu gemalt!
    Schönen Freitag wünsche ich dir!
    Lieben Gruss Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed weergegeven jeugdgeschiedenis Christine,je werpt me terug in mijn jeugd. Wel vloog de kip nog enkele meters door zonder koppie voordat het er bij ging liggen.
    Dit gebeurde op de boerderij van een tante waar ik wel eens logeerde in de schoolvakantie.
    Prachtige tekening. Op het gezichtje van Tineke lees je de weerzin af.
    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och wat een zielig verhaal over de kippen. Brrr over slachten. Wat zielig voor Tineke.Maar slachten ging zo van vroeger. Brrr... Wat heb je mooie tekening gemaakt. Alleen kip vind zo zielig.
    Ik wens jou fijn weekend.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft ze nog van het kipje kunnen eten ?
    Dat lijkt me dus erg moeilijk.
    Je hebt het mooi verteld,met een leuke toepasselijke
    tekening erbij.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh jeetje christiene dat is een traumatische ervaring voor haar
    zeg, wat akelig,
    Mijn overleden broer was bij ons de kippenslachter, die deed daar niet moeilijk over, ik heb het een keer gedaan, maar het is niet mijn ding....
    je schilderijtje is prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben een dochter van een kippenboer, maar dit deden mijn ouders niet voor klanten, maar goed, mijn pa slachte wel kippen voor ons zelf....
    Een @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. t verhaaltje begon idyllisch, maar toen, bbrrr, nee dat wil ik ook niet zien gebeuren
    mooi geschreven en met leuke bijpassende tekening

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede morgen Christiene en een fijn weekend gewenst.
    Op wat een mooi verhaal en een even mooie illustratie vergast je ons vandaag, dit is weer TOP zoals we het van jou gewoon zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In der früheren Zeit hatten die Menschen noch einen Bezug zu dem, was sie kauften, kochten, aßen. Zwar war das Leben hart, aber viel natürlicher und menschlicher als heute, wo die Hühner millionenfach am Fließband getötet werden, ohne auch nur eine geringe Chance zur Flucht zu haben.

    Und dazu hast Du eine sehr anschauliche lebendige Illustration zur Geschichte gemalt!

    Liebe Grüße von Dori

    In the former times people had a connection to things, they bought, cooked and ate. Times were hard, but more natural and more human. Today millions of hen are slaughtered by machines without any chance for flight.

    You made a fine real drawing according this story!

    Many greetings from Dori

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit ken ik uit mijn jeugd Christiene als ik bij mijn grootouders op vakantie was. Opa greep een kip en kopte die op de boomstronk, ik zie het zo voor me. Maar met een verschil, die kip rende nog een paar rondjes zonder kop. Het lijkt heel akelig maar ik weet zeker dat die kippen een beter leven hadden dan die van vandaag.........
    Je schilderijtje is trouwens prachtig. Zo echt en sfeervol.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nee, dat wil ik ook niet zien....!
    Mooie zondag meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoiets wil je als kind toch niet meemaken. Maar vroeger ging het helaas zo, wel hebben die kippetjes een goed leven gehad, lekker buiten scharrelen. Ik kan me herinneren dat mijn moeder dit ook wel eens vertelde, dat opa zelf de kip slachtte en ook de konijnen.
    Dan koop ik ze toch liever gewoon in de winkel!
    Maar je tekening met Francien en haar sigaret is prachtig, echt zoals het vroeger was.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een verhaal dat vage jeugdherinneringen op roept Christiene....

    en een mooi bijpassend werkje

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Christiene,

    wat een akelige herinnering moet dat zijn!!
    Zo'n arm kippetje en dan dat arme kind, dat het moet halen.
    Nee, ik snap best wel, dat ze dat niet nog een keer wil doen.

    Het schilderij er bij maakt het verhaal wel af... Die sigaret!!!

    Liefs van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  18. och arme toch , dat zal haar toch wel bijblijven

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Christiene,

    Tja zo ging het vroeger op het platte land, nu liggen kant en klaar in de supermarkt en staat er bijna niemand meer bij stil. Voor een jong kind was het natuurlijk geen prettige ervaring.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goede morgen Christiene. Ben je aan een leuke week bezig? Ik hoop het en ook dat het er zo eentje is waarin jij veel inspiratie zal opdoen voor nog meer dergelijke mooie verhalen en dito tekeningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Christiene,

    Even een groetje van mij!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, arm Tineke .... Ja, zo ging dat vroeger. Maar het is waarschijnlijk nog altijd beter dan een kip uit de supermarkt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als ik deze vertaling van jouw verhaal goed kan begrijpen, kan het kwijt zijn om een ​​kip te krijgen! Tegenwoordig realiseren mensen het volledige verhaal niet over het eten dat ze eten en wat er doorheen gaat. De meeste mensen zouden er liever niet over denken, het kan ongemakkelijk zijn. Leuk voor u om het te illustreren en de realiteit voor ons te brengen.

    If I can understand this translation of your story right, getting a chicken can be quite dramatic! These days people don't realize the full story about the food they eat and what it goes through for them. Most people would rather not think about it, it can be uncomfortable. Nice for you to illustrate it and bring reality to us.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Christiene,

    We zijn weer een week verder, hoe gaat het met je?

    Groetje van mij,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik hou niet van slachterij van dieren. Dat hebben zij helemaal niet verdiend maar jouw verhaal haalt wel enkele herinneringen boven water. Heel emotioneel en pakkend geschreven samen met een prachtig doek van jouw hand erbij. Groet Catherine

    BeantwoordenVerwijderen